Dr Indie lyssnar på Willie Nelson och Lyle Lovett

Willie Nelson – Heroes

@@@

Lyle Lovett – Release Me

@@@

Willie Nelson är av vår tids bästa låtskrivare men har tack vare alla skivor han släppt de senaste åren varit nästan överproduktiv med reggae, pop, mainstream och coveralbum så att man nästan inte hänger med på noterna. Men så har jag ändå i webbupplagan av Blaskan som vi lagt på is, skrivit en hel del av Willie Nelsons senare skivor och annat relaterad kring honom. Det nya albumet innehåller relativt starka nya låtar som Willie och hans son Lukas Nelson tilsammans bidragit med. Gästartistlistan är stor där vännen Kris Kristofferson, James Johnson, Snoop Dogg, Merle Haggard, Billy Joe Shaver, Ray price och Sheryl Crow bidrar med varis dueet och sammarbete. Fjorton låtar av varierade kvalitet uppvisar att Willie Nelson fortsätter att skriva låtar som ändå är superbra trots den mera habila inramningen. Sonen lukas visar sig vara smått mästerlig han också på att skriva lyriska låttetexter. Skivan lunkar på med samtidigheten  nära inpå. Låtarna berättar någorlunda om vad som sker i Willie Nelson bröst och öppnar hans själ lite så där lagom huld och dpreimerad – whiskyn vid barstolen är tom men Willie Nelson fyller sitt tomrum med luftig fastän bastant countryrock. Steve Earle skulle nog varit en passande kompis till Willie Nelson. Musiken när inte märkvärdig på något sätt – utan rullar bara på i sin egen takt och tidslinje. En okej skiva igen från countrynestorn Willie Nelson.

Lyle Lovett var tidigare gift med Julia Roberts under några år för att senare separera – varför nämner jag detta i denna recension? jo för att det visar hur Lyle Lovett kan kopplas ihop med den utveckling som gudabenådad sångare och låtskrivare i samma anda som Towness van Zandt, Guy Clark, Randy Newman och Mickey Newbury till att bli en mainstreamcrooner. Plötsligt blev han en del i etablissemanget via Julia roberts på 90-talet.  Jag ser fortfarande skivan ”Road To Ensenada”  både som hans höjdpunkt men också den platta som gjorde Lyle Lovett till en särpräglad mainstreamartist. det nya albumet innehåller som vanligt en massa med intressanta låtval. Texaskollegan Eric Taylors sång ”Understand You” är precis så vacker och magisk som jag hade förväntat mig liksom att den supercoola duetten med jazzsångerskan Kat Edmonson i Ray Charles och Betty Carterklassiskern ”Baby, It’s Cold Outside” är hur bra som helst. jag lyssnar alltså på en skiva som man kan säga är bra och stabil blandning av country, soul och jazz. Vilket förstärker hans karaktär av mainstream på ett bra sätt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *