Stefan Hammrén i Blaskan

Titel: Redouté. Selection of the Most Beautiful Flowers
Original af: Pierre-Joseph Redouté,
Text: Werner Dressendörfer; H. Walter Lack
Förlag: Taschen

Objektet är en ganska så astronomisk blombok i en kartongkappsäck med rosor på. Alltså oemotståndlig att anmäla. Taschen är ett ovanligt mångsidigt internationellt bokförlag med utgivning på tyska, engelska på två kontinenter, franska och ibland japanska. Böcker är inte sällan på flera språk samtidigt, mycket bilder + kärnfull text. När det vill sig, har de böcker i kartongkappsäck, självfallet är dessa de roligaste att recensera. Denna kappsäck hör inte till de största.
Pierre-Joseph Redouté (1759-1840) var en av de verkligt skickliga att återge blommor lika levande på papper och underlag, som blomstren vare ute i naturen, därtill ger han även buketten, han högst anlitad blomakvarellist och -grafiker till en uppsjö olika återgivna blommor och växter under sin tid i Frankrike. På den tiden ansågs kanske blommorna vara än vackrare än de betraktas i dagens hätska värld. Blomman var mer blomma på den tiden än nu, kan man tänka sig inte minst av gamla verk inom tryckeri, konst och litteratur, möjligen även delvis inom botaniken. Redouté behärskade gravyren med färgsättningen till fullo. Även drottning Marie-Antoinette fick opp ögonen för honom och kunde kalla honom vid midnatt för att måla en kaktus av alla infall. Han var en flitig besökare på den tidens magnifika, överdådiga butaniska växthus, som skulle överträffa varandra. Han lämnade även många exakta bidrag till den tidens botanik, inte minst som en förebild.
Oavsett är boken sparsmakad med helt överdådiga buketter, snarare vill den ge ett diskretare nyanserat slag som en mormor kan ha på sitt bord, om hon lyckats få öga till slående fullbordad kombination av enkla och svåra blommor, men blommorna ser lite mer levande ut i boken, än i en vas.
Ändå kan man ana att den ursprungliga akvarellen eller grafiska bladet varit än starkare än någon återgiven så här långt senare av i sig förstklassiskt tryck, men intet att klaga öfver, på den i och för sig fina återgivenhet i den här jättefaksimilblomboken i kartongkappsäcken (som skall öppnas ganska försiktigt), som är ett konçentrerat urval av Redoutés tusentals planscher. Nytrycken i boken är inemot 150 stycken, vilket kanske räcker till, från de ursprungliga åren 1827-1833 släppta. Till sist förmår man knappt se skillnad, bombarderad som man blir trots allt.
Lyxsaklig text av Werner Dressendörfer, läkemedelshistoriker och akademisk bibliotekarie samt H. Walter Lack, professor och före detta chef för den botaniska trädgården och Botaniska museet i Berlin-Dahlem, båda som på ett förtjänstfullt sätt lyfter fram Redouté och blommorna i historiskt sken till bukett, båda som haft stor förkärlek för ämnet och sedan tidigare oppskattat frågor kring blommans historia.
Med andra ord en riktigt trevlig, extra sommarbok.
Stefan Hammarén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Läs om hur din kommentardata behandlas.