Framtiden är redan här. Om Terminatorfilmens konsekvenser inom filosofi och politik.

Terminator-Genisys-Movie-Series-Timeline-Explained

Mänskligheten har en förunderlig förmåga att bygga vapensystem för att kunna förgöra oss själva men som om det inte räckte fortsätter vi glatt att skapa religiösa och filosofiska-ideologiska system för att kontrollera, förslava, förinta, styra och allmänt göra livet till ett helvete för oss själva. Denna märkliga förmåga att förstöra kropp, själ och natur och gärna så mycket som möjligt så att det tar över vår förmåga till kärlek, glädje och förmågan att göra livet ännu bättre. Fastän emot detta att göra livet bättre, står våra andra mänskliga konstruktioner, såsom religion, ekonomiska system och framförallt den outhärdliga politiskt-ideologiska dimensionen som reducerar alla andra nobla egenskaper för att låta ondskan ta över istället.

På ett sätt kan man säga att populärkulturen har en unik förmåga att plocka upp vad som gäller inom aktuella samhällsdebatten genom att på olika sätt skildra dem.
På blueray såg min hustru och jag hela Terminator-Quadrilogin. Den ställer högst relevanta frågeställningar om till exempel vår fria vilja – hur fri är den egentligen?. Ja vad skiljer en människa från en maskin? Kan vi verkligen förändra vårt öde även om vi reser tillbaka i tiden och försöker förändra världen. Öppnar vi verkligen för att andra möjlighter eller historien kanske inte går att förändras bara fördröjas?.
Ja sådana frågeställningar finns inbyggda i filmerna men också i vår egen samhällsdebatt eller borde kanske göras? Varför vill vi inte förändra oss själva och försöka förbättra världen. Vår dröm om att skapa en perfekt datamaskin med egen artificiell intelligens kanske till slut leder till ett ”Skynet” som vill ta över själva världen och till slut ser mänskligheten som ett hot. Till och med Stephen Hawkings har varnad ossför att utreda möjligheten om ett eget självmedvetenhet enligt AI-modellen. Men är den varningen befogad? Svaret kan vara lite olika beroende på vilken aspekt och perspektiv vi som människa hyser kring det dilemmat.
Cybernetik är vetenkapen om komplexa system eller informationsteori. Det handlar om kommunikation framförallt och hur man förhåller sig till det. Inom Ai-forskning är det en viktig vetenskap. Inom science fiction handlar det om interaktion mellan människan och själva maskinen. Filmserien ”Terminator” och kanske mera ”Robotcoop” tar upp frågan om människan och maskinen. Där kommer vi snart till att om människan till slut blir mera maskinell och mekanisk – upphör vi vara ren människa och transformeras till en hybridform. Har vi verkligen mänskligheten kvar? Ser man till det yttre så är svaret självklart att vi förändras men att vara människa handlar om det existensiella och essentiella inom oss själva. Det är något av en fråga som återkommer i alla fyra ”Terminator-filmer” Vå förmåga till att anpassa går över till ren överlevnadsfråga i början men snart reser sig frågan om vi som människor verkligen skall låta maskinen ta över vår planet. En existensiell relevant frågeställning som skapar en vitalare mänsklig strategi som i filmerna – en ren kamp påliv och död. Men en annan fråga dyker upp. Vi har fört den kampen förut mot nazism, fascism, kommunism och nu måste den ske mot den radikala
religiösa fascismen som den islamiska varianten Daesh utgör. Det finns också en farlig högerpopulism som hotar våra frihet också. Terminator kan ses som en symbol för ren ondska. En del kanske skulle se den som ett ekologiskt svar där tekniken ser människan som ett hot mot världen och detta måste logiskt korrigeras.

En maskin tänker logiskt men ej emotionellt. Medan vi människor har en hel uppsättning av val och möjligheter som gör att vi kan agera rationellt såsom irrationellt. Allt beror på vilken situation och valmöjligheter. Filmerna ställer relevanta frågor i populärkulturell form.

2 reaktion på “Framtiden är redan här. Om Terminatorfilmens konsekvenser inom filosofi och politik.

  1. Bra funderingar. Den lite framskyndande Transhumanismen , som redan har ett politiskt parti i USA, ställer ju också frågan om just hur mycket människan är en kapabel varelse eller inte. Deras koncept att tekniken är den som skulle vara den mesta och bästa för att producera något liknande en Cyborg, och att det är den vägen människan skall gå. Bara nu introduceras ju RFID-chipet via en transhumanismförening i Sverige sedan augusti 2014 via s.k. ”Implant Parties”. Något som började med liknande introduktionskoncept om att kunna använda det som dörröppnare och annat smått redan 2008 i USA. Där ligger ju en viss oro över att tekniken kan skapas till att kontrollera människan liv och leverne.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *